
 

 Swinburne University of Technology | CRICOS Provider 00111D | swinburne.edu.au 
 

 

Swinburne Research Bank  
http://researchbank.swinburne.edu.au 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 
Given, J., & Norris, P. (2009). Would the real Freeview please stand up? 

 
Originally published in International Journal of Digital Television, 1(1), 51–68. 

 Available from: http://dx.doi.org/10.1386/jdtv.1.1.51/1 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 2009 Intellect Ltd. 
 
This is the author’s version of the work, posted here with the permission of the 
publisher for your personal use. No further distribution is permitted. You may also be 
able to access the published version from your library.  The definitive version is 
available at http://www.intellectbooks.co.uk/. 

 
 

 

http://dx.doi.org/10.1386/jdtv.1.1.51/1
http://www.intellectbooks.co.uk/


This is a pre-print of an article whose final and definitive form has been published in 
International Journal of Digital Television, 2009 

http://www.intellectbooks.co.uk/journals/view-Journal,id=175/view,page=0/ 
 

Given, J., & Norris, P. (2009). Would the real Freeview please stand up?  
International Journal of Digital Television, 1(1), 51-68.  

 
** 

 
Would the real Freeview please stand up? 

 

Jock Given and Paul Norris 
 
 

Abstract 
 
 
‘Freeview’ is the survival strategy for free-to-view TV in the digital age in the United 
Kingdom, New Zealand and Australia. It is mix of marketing, services and technology, of 
defensive and offensive elements. The mix is different in different places: 
 
 In the UK, where the concept was launched in 2002, digital terrestrial television 

(DTT) became Freeview, now the most popular form of digital TV. Freeview 
represented a fresh strategy to relaunch DTT after the failure of the first model. 

 In New Zealand, where DTT started in 2008, DTT is Freeview, but Freeview was 
a satellite service first, appealing mainly to those with poor analogue reception. 
The concept was imported from the UK as the proven way to make DTT work, 
and deployed from the outset by broadcasters with government backing. 

 In Australia, as this article as being finalized in July 2009, Freeview is still mainly 
a marketing campaign rather than a TV service. Broadcasters have not deployed it 
enthusiastically to launch the medium, but reluctantly, many years on, as part of 
the government-mandated push to digital switchover. 

 
By offering services sufficient to convince many consumers to purchase the receivers 
needed to watch free-to-view digital TV, Freeview is helping to make it possible to 
switch off analogue services and free up spectrum for other purposes. 
 
This article explores the origins and differences between these three Freeviews. It 
provides an unusual case study of a related, though different, set of products marketed 
under the same name in different countries. The article concludes by speculating about 
the futures of the three Freeviews, as television morphs into new shapes, especially 
encouraged by the growth of high definition, hard-drive-recording and broadband-
connected receivers. 

http://www.intellectbooks.co.uk/journals/view-Journal,id=175/view,page=0/


 2 

Would the real Freeview please stand up? 
 
 
 
‘Freeview’ is the survival strategy for free-to-view television in the digital age in the UK, 
New Zealand and Australia. It is mix of marketing, services and technology, of defensive 
and offensive elements. The mix is different in different places. This article explores the 
origins and differences among these Freeviews. It provides an unusual case study of 
related, though different, products marketed under the same name in different countries. 
The article concludes by speculating about the futures of the three Freeviews, as 
television morphs into new shapes, especially encouraged by the growth of high 
definition, hard-drive-recording-and-playback and broadband-connected receivers. 
 

Origins: Three Freeviews 
 
In the UK, where the concept was launched in 2002, digital terrestrial television (DTT) 
became Freeview. This was the name chosen to relaunch the DTT platform after the 
collapse of the ITV Digital service. New partners adopted a new strategy and gave it a 
new name. After initial scepticism, DTT had eventually been embraced in the 1990s by 
terrestrial broadcasters hoping to reassert themselves after failing to secure multi-channel 
futures in the 1980s through BBC Satellite and British Satellite Broadcasting (BSB). As 
Murdoch’s satellite pay TV service BSkyB grew in popularity and power and planned its 
own digital service, DTT seemed to satisfy an urgent competitive need for the established 
broadcasters, the BBC, ITV and Channel 4. It could also serve a policy need for 
governments wanting public service broadcasting and broadcasters to endure. 
 
Launched in 1998, DTT emphasized subscription services because that was where UK 
television seemed to be heading. By 2000, the subscription-dominated future anticipated 
by the 1986 Peacock Committee was arriving quickly. Digital TV delivered by satellite, 
cable or over-the-air ‘had become virtually synonymous with pay TV’ (Starks 2007: 41-
63). The 2002 commercial failure of ITV Digital, the biggest player in the DTT platform, 
provided the opportunity for the BBC to reposition DTT as a free service. With 
transmission provider Crown Castle (now Arqiva), it won access to the transmission 
facilities relinquished by ITV Digital. These partners, together with BSkyB, formed a 
joint venture to create the Freeview brand and market services. A much simpler 
marketing message was developed―30 TV channels plus radio stations from known 
broadcasters; received through simple, fit-it-yourself set-top boxes and existing rooftop 
aerials; free once consumers bought a box for less than £100, with no on-going 
subscriptions to pay (Starks 2007: 83). Significantly, this reorientation came from a 
consortium that now included the country’s dominant pay TV operator. BSkyB had 
always wanted a stake in DTT, but was forced out of ITV Digital by the regulator. It 
became a pure competitor to the consortium that went on to launch DTT, unsuccessfully, 
as a pay platform. With DTT now steering away from pay TV, BSkyB’s involvement as a 
content provider but not a controller of transmission facilities was less troubling for the 
competition regulator (Starks 2007: 80). 



 3 

 
Freeview was immediately popular, eventually becoming the dominant digital TV 
platform. Within a year, it was being called ‘this year’s most unlikely must-have for 
Christmas’. The formula was finally breaking the resistance of: 
 

“digital refuseniks” … bypassing the fears of the technologically timid and the 
prejudices of anti-satellite snobs - the middle-class ‘Hyacinth Buckets’ who still 
associate the dish with council houses or regard it as an eyesore to be fought 
vigorously by the local planning committee (Smith 2003). 

 
Offering a cheap alternative to the more established cable or satellite services, Freeview, 
according to former managing director of BBC Television, Will Wyatt, was ‘a non-
threatening, attractive way to show that digital doesn’t bite. The curse has now come off 
digital.’ (Smith 2003) By the final quarter of 2008, 17.7 million homes (69%) were using 
DTT/Freeview. For 9.5 million (36.5%), it was the only kind of television. By 
comparison, 8.9 million homes (34.2%) were taking pay satellite and 3.3 million (12.7%) 
digital cable (Ofcom 2008a). 
 
In New Zealand, where DTT started in 2008, DTT is Freeview, but Freeview is more 
than DTT. The service was first delivered a year earlier by satellite, appealing mainly to 
those with poor analogue reception. By 2006, when the New Zealand Government 
committed to it, Freeview had proved itself as a way of making DTT work in the UK. It 
was imported, adapted and deployed from the outset by New Zealand broadcasters with 
government backing. At the time, the only digital TV services available were the satellite 
service from the Murdoch-controlled monopoly pay TV provider, Sky TV, and a very 
limited cable service from TelstraClear.  Sky had been offering digital pay channels from 
1998 and was in more than 40% of households. TelstraClear sold Sky content delivered 
over its cable network to some 70,000 subscribers in two cities only, Wellington and 
Christchurch. If free-to-air broadcasters were to move to digital transmission, one option 
would have been to use Sky’s digital platform. This would have been much cheaper than 
building their own. But the Labour-led government, in power from 1999 to 2008, did not 
want to commit to one privately-owned platform, notably one owned by Murdoch 
interests. It also wanted to ensure digital TV would not come to mean pay TV and to 
secure the future of public broadcasting in the digital era. As the then Minister put it in 
announcing the policy in June 2006: ‘The Labour-led government wants to ensure all 
New Zealanders are able to enjoy the benefits of digital television, and that public 
broadcasting remains a strong part of the free-to-air mix’ (Maharey 2006a). 
 
One explanation for the delay in moving to a Freeview solution was that the government 
wanted industry to come up with its own plan for the transition to digital. While the 
private broadcaster (then CanWest, owner of TV3 and C4) could see little return in 
moving quickly on this, the state-owned broadcaster TVNZ had made several earlier 
attempts to “go digital”. It believed that to survive in the digital age it needed a platform 
that would effectively compete with Sky. In 1999 it rushed a proposal before the 
incoming Labour-led government that involved a joint venture with the British cable 
company NTL. But the Government was not prepared to make a hasty decision and 



 4 

rejected the proposal, ostensibly on cost grounds – it would have required an investment 
of NZ$217m and not returned a profit for eight years. TVNZ’s next attempt was to 
partner with the telecommunications company TelstraSaturn, now TelstraClear, a wholly 
owned subsidiary of the biggest Australian telco, Telstra. It was an ambitious and 
complex arrangement that appeared to allow TVNZ to profit from pay channels run by 
TelstraSaturn. This scheme collapsed in August 2001 when one of TelstraSaturn’s then 
parent companies in Australia, Austar, withdrew its support. 
 
By 2006 it was apparent that the hands-off approach by Government was unlikely to 
achieve a timely result. A cost benefit study commissioned from global consulting firm 
Spectrum Strategy Consultants concluded there would be a net benefit to New Zealand of 
$230m provided switchover occurred by 2015, but that the returns would diminish if 
analogue switch off was delayed (Spectrum 2006). In June 2006, the government settled 
on a plan for the digital transition of the free-to-air broadcasters and committed money to 
it. A consortium of these broadcasters, known as Freeview, would lead the transition on 
both satellite and terrestrial platforms and promote consumer take-up. Each broadcaster 
had to establish two new digital channels within two years of the launch of the terrestrial 
platform. Spectrum would be allocated for the terrestrial platform, free to broadcasters in 
the period before switch-over. The Government would contribute NZ$25m towards 
Freeview’s establishment costs and $79 million for two new TVNZ channels. By June  
2009, two years after the satellite service launch, Freeview Satellite take-up was 
estimated at 10.6% of households and DTT at 5.6%. 
 
In Australia, eight years after the first DTT services went to air in January 2001, 
Freeview is still mainly a marketing campaign. The country took some elements of the 
early UK experience and distanced itself from others. Like their UK counterparts, 
Australian TV broadcasters wanted quick decisions about DTT in the mid-1990s. Like 
their US counterparts, however, the commercial broadcasters that still dominate 
television viewing―60% of all TV viewing and nearly 80% of free-to-air viewing in 
mid-2009 (‘The Numbers’ 2009)―were more concerned about laying claim to spectrum 
and resisting new entrants than offering more channels. Having stalled the introduction of 
pay TV until 1995, commercial broadcasters saw DTT as a tool to maintain the 
dominance terrestrial TV retained in Australia but was losing elsewhere. Broadcasters 
emphasized the quality improvements of high definition, arguing for digital TV to be 
treated as just another step in the technical evolution of TV, like the shift from black-and-
white to colour. This quality upgrade was a necessary response to digital cable and 
satellite TV and the expected migration from VHS to DVD. 
 
‘Free’ was a critical part of the pitch but ‘Freeview’ came much later. Using DTT for 
free-to-air services helped to make the political case for spectrum to be made available 
without extra charge (broadcasters already pay revenue-based licence fees ranging up to 
9% of the annual gross earnings of the biggest stations) and for government to subsidize 
half the cost of the digital transmission infrastructure in non-metropolitan areas. It was 
consistent with the terrestrial industry’s successful campaign for a long ‘anti-siphoning 
list’ of major sporting events that had to be offered first to free-to-air broadcasters before 
they could be acquired exclusively by pay TV. It also fitted neatly with the strategy of 



 5 

DTT-as-evolution rather than revolution. The technology of DTT would enable those 
getting access to it to provide any sort of digital service, not just television, and to 
introduce new forms of encryption. But it was television programs that broadcasters 
wanted to continue supplying, still funded by advertising and government, ensuring 
services remained free-to-view.  
 
The 1998 legislation that set out the broad policy for DTT prohibited subscription 
services. This was seen as prescient when ITV Digital collapsed in the UK. The industry 
body representing commercial TV broadcasters changed its name to Free TV Australia in 
2004 and the head of the biggest pay operator, Foxtel, refers to his medium as 
‘subscription TV’ rather than ‘pay TV’, reminding observers that viewers pay for ‘free 
TV’ too, though indirectly. Free-to-air broadcasters formed a Freeview consortium in 
July 2008 and launched the concept a few months later. Australia’s Freeview says it 
‘represents Australians’ right to watch quality television, for free’ (Freeview 2009). A 
roadblock advertisement screened across all networks in November was parodied in a 
clip distributed on YouTube highlighting the paucity of Freeview’s new content: 
 

Get ready for more of the same with Freeview … You can watch the same thing on 
up to four different channels … You can watch sports you’ve never heard of, news 
you can’t understand … There’s even an electronic program guide to help you look 
up which show Channel Nine will run 20 minutes late tonight … Freeview. I bet 
you can’t wait … to upgrade to broadband. (‘Freeview: More of the Same Sh#t’) 

 
The mainstream press was less savage but hardly more supportive, calling it ‘lipstick on a 
TV pig’ (Browne 2009) and ‘little more than a marketing campaign to steer us towards 
buying Freeview-approved TV receivers and set-top boxes’ (Blundell 2009). ‘The reason 
the Freeview campaign doesn’t tell you much is simple: there’s not much to tell’ (Turner 
2009). 
 
 
 



 6 

Three Policies, Three Freeviews 
 

 UK 
 

NZ Australia 

DTT Policy    
Date initial policy 
settled 

1996 2006 1998 

Date DTT services 
commenced 

November 1998 May 2007: DTH 
April 2008: DTT 

1 Jan 2001, progressively to 
2004 in regional areas 

Initial switchover 
date 

2006-10 
 

Anticipated 6 -10 years 
after commencement 

8 years after commencement 
 

Current switchover 
date 

2007-12 
Switchover completed in some 
areas, commencing in 
Whitehaven 

Firm switchover date will 
be announced when 
digital penetration reaches 
75% of households, or 
2012, whichever is the 
sooner. Target date to be 
set once penetration 
reaches 60% of hhs. 

2010-13: starting in country 
Victoria/NSW 
(Mildura/Sunraysia) first half 
2010, ending major cities 
December 2013 

Multichannel TV  
take-up at DTT 
launch (% of hhs) 

26.4 (June 1998) 45 20 

    
Three Freeviews    
Date Freeview 
commenced 
[terrestrial/satellite] 

30 Oct 2002 May 2007: DTH 
April 2008: DTT 

Announced formation July 
2008; appointed CEO, launch 
and roadblock ad November; 
further roadblock ad 24 April 
2009 

Type of entity, 
governance 

Managed by DTV Services 
Ltd, a company owned and 
run by its shareholders - 
initially BBC, BSkyB and 
Crown Castle (now Arqiva), 
ITV and C4 admitted later 

Non-profit consortium of 
FTA broadcasters TVNZ 
(operators of TVOne and 
TV2), MediaWorks NZ 
(operators of TV3 and 
C4), Maori TV and Radio 
NZ 

Owned by national public 
service (ABC, SBS), 
commercial networks (Seven, 
Nine, TEN) and regional 
commercial networks 
(Southern Cross, Prime, 
WIN) 

Services and 
functions offered at 
launch 

30 TV channels plus audio 
channels 
 
Most existing FTA services, 
several new services 

11-13 TV channels plus 
3-4 audio channels 
 
Most existing FTA 
services, 2 new services 

5 TV channels each simulcast 
in SD and HD plus ABC and 
SBS audio channels 
 
Most existing FTA services, 
no new services 
 

Services and 
functions offered 
now (generally mid 
2009) 

48 TV channels 
24 audio channels 
 
Freeview+ branded products – 
hard drive and DVD recorders, 
players and integrated digital 
TVs 
 
Freeview also available as part 
of pay packages from BT, 

Broadcasters can choose 
whether to broadcast on 
Freeview satellite or 
Freeview DTT HD, so 
platforms have slightly 
different offerings. 
DTH (May 2009) 13 TV 
and 4 radio channels: 
• TVOne, TV2, TV3, 

C4, Maori TV, 

TV: 
• All five FTA networks 

offer separate SD and HD 
channels but little 
difference in 
programming 

• ABC2 since March 2005. 
ABC3 Kids funding 
committed in May budget, 
launch later 2009 



 7 

Setanta, TopUp TV: eg.Top 
Up TV Freeview+ STBs give 
access to Freeview channels + 
pay packages and include hard 
drive recording 

TVNZ 6, TVNZ 7, 
TV3 Plus 1. 

• TVNZ Sport Extra, 
Stratos, Parliament 
TV, Cue, Te Reo. 

• Radio: Radio NZ 
National, Radio NZ 
Concert, George 
FM, Base FM 

 
DTT (May 2009) has 11-
12 TV and 3 radio 
channels 

• Commercial network 
Ten’s OneHD [sport] 
since March 2009 

• SBS2 since June 2009 
• 7 and 9 network 

multichannels promised 
late 2009 

 
Radio 
• ABC and SBS national 

and local stations 
including extra digital 
stations launched on 
digital radio July 2009 

Current DTV take-
up [% of 
households] 

Q4 2008 
 
• DTT/Freeview: 69.0% 
• Digital pay TV: 49.5% 
• All digital TV: 88.8% 

June 2009 except Sky 
 
• Freeview DTH: 

10.6% 
• Freeview DTT: 5.6% 
• Sky digital pay TV 

45% [Dec 08] 
• All digital TV 61.2% 

Q1 2009 
 
• DTT 47% of all 

households, ranging from 
25% in remote areas to 
70% in Mildura/Sunraysia 

• Further 16% get at least 
some FTA channels via 
pay TV [30% of all hhs in 
mid-2008] 

Technology DVB-T 
MPEG 2 
DVB-T2/MPEG4 services 
commencing in some areas in 
late-2009 and early 2010 

DVB-T2 
MPEG 4 

DVB-T  
MPEG 2 

    
 
 

Elements: differences and similarities 
 
Television in Britain, New Zealand and Australia was different well before these three 
Freeviews. The Second World War was still three years away when London first got 
television; the world had been at peace for more than two decades when Australia and 
New Zealand got permanent services (Day 2000: 11-30). Private, commercial TV came 
to Britain and Australia in the mid-1950s, but Australia got much more of it. Two 
commercial stations were available immediately in the big cities and a third came in the 
mid-1960s. The BBC’s second commercial competitor, Channel 4, came a quarter of a 
century after the first, and the third, Channel 5, launched only in 1997. New Zealand’s 
public service broadcaster accepted advertising virtually from the outset; the ABC’s and 
BBC’s domestic terrestrial services still don’t. But the public monopoly didn’t face 
private competition in New Zealand until 1989. Colour TV came to the UK in 1967, 
several years before New Zealand (1974) and Australia (1975). Pay TV launched in the 
UK and New Zealand in the late 1980s, several years before Australia. 
 



 8 

Free-to-air vs subscription TV 
 
The different origins and timing of DTT in the three countries influenced the policy goals 
that were emphasised, the interests served and the resistance faced. Everywhere, the free-
to-air industry wanted a digital platform to help it to compete with pay TV. Significantly, 
Rupert Murdoch controlled or held a major stake in the main pay TV player in all three 
countries. 
 
Recognizing the popularity of free-to-air TV, governments were prepared to help, by 
allocating spectrum (everywhere), foregoing fees (UK and Australia), and providing 
funding for new channels (UK and NZ, and eventually Australia). In the UK, DTT was 
initially seen as a platform for free-to-air broadcasters to confront subscription rivals 
head-on by getting into pay services themselves. This was resisted in Australia and never 
seriously entertained in New Zealand once the failure of ITV Digital and the success of 
Freeview suggested multi-channel free-to-air was the way to make DTT work. The 
about-face in the UK was more than saving face. The BBC’s director general Greg Dyke 
at the time later admitted the corporation’s support for the Freeview idea was a defensive 
one, designed to keep it out of pay TV. ‘Freeview makes it very hard for any government 
to try and make the BBC a pay-television service. The more Freeview boxes out there, 
the harder it will be to switch the BBC to a subscription service since most of the boxes 
can’t be adapted for pay-TV.’ (quoted in Gibson 2004) 
 
Putting DTT and subsequently Freeview in the hands of incumbent free-to-air 
broadcasters meant different things in the three territories, because of the different 
structures of the TV business. In the UK and NZ, it meant making state-owned 
broadcasters the main players. The scale and power of the BBC and TVNZ has ensured 
better co-ordination of the activities required to pitch digital TV to consumers than in 
Australia, where the commercial networks take the lion’s share of overall viewing but no 
one network dominates. The fragmentation of interests in Australia delayed even the 
development of a consolidated electronic program guide for the DTT in all areas. Further, 
the owners of the Australian commercial networks each held other interests that meant 
they viewed the possibilties of the digital terrestrial platform differently. The Packer 
group that controlled the Nine Network until selling out to the overseas private equity 
group CVC Asia in 2007-08, also held a 25% stake in the main pay TV operator, Foxtel, 
and a half-share in the highly profitable company that supplied sports channels to it, 
Premier Media Group. It had a multi-channel strategy without DTT, unlike the Seven 
Network, that took over its Number One rating in 2007, but has struggled to get into pay 
TV. As this article was going to press, it took a hostile stake of nearly 20% in the Packer 
company that still holds the interests in Foxtel and Premier Media Group. 
 

Resistance to DTT 
 
Resistance to DTT came from similar directions, though not identical places. Former 
Thames TV, BSkyB and Channel 5 executive David Elstein argued in 2002 DTT ‘would 
not exist at all but for political intervention’. It was ‘a political project designed to protect 



 9 

public service broadcasting’, motivated by ‘fear – of Murdoch, of choice and of loss of 
control’ – and by government greed about the potential revenue from auctioning vacated 
spectrum. Writing at the time of ITV Digital’s collapse, Elstein was sceptical of the 
possibility and even the desirability of shutting down analogue TV, and scathing about 
the amount of public money poured into digital. This money came through the increase in 
the licence fee to help fund the BBC’s central role and new channels and through revenue 
foregone by giving free access to additional spectrum for all the terrestrial broadcasters 
and reducing the fees for continuing access to their analogue spectrum. The failure of 
ITV Digital, Elstein thought, offered ministers ‘a golden chance to detach themselves 
from the tar baby. History – and the British public – will judge them harshly for failing to 
take it.’ (Elstein 2002) 
 
The nascent pay TV and competitive telecommunications operators in Australia arrived 
late to the DTT debate, finding most of the big decisions already effectively taken. 
Reviewing the entire broadcasting sector in 2000, the government’s micro-economic 
advisory body, the Productivity Commission, saw digital TV as an historic opportunity to 
reshape it, but was highly critical of the scheme adopted two years earlier. It thought the 
digital conversion plan was ‘at serious risk of failure’, and, in any case, continued the 
long history of ‘quid pro quos’ in broadcasting regulation. Broadcasters were privileged 
in the allocation of spectrum and by legislative protection from further competition. In 
exchange, they accepted continued regulation of matters like ownership (subsequently 
liberalized) and local programming, and new obligations to transmit minimum amounts 
of high definition content. The Commission wanted a more open and competitive but less 
regulated broadcasting industry. ‘Rapid and certain conversion to digital television is the 
key to unlocking the spectrum’ for new players and new services. It recommended setting 
a firm and final date of 1 January 2009 for national analogue switch-off; providing for 
early digital conversion and release of spectrum; and removing content restrictions and 
requirements on digital services. The first two recommendations were not accepted. The 
special content restrictions were only modified several years later, allowing the 
commercial networks to introduce multi-channels as well as high definition simulcasts of 
their existing channels (Productivity Commission 2000). 
 
By delaying policy about DTT, New Zealand was able to conduct the most searching 
analysis of its benefits and costs. It was the only one of the three countries that tried to 
assess the net benefits of the transition by comparing it with what might have occurred 
anyway. The UK conducted a cost benefit analysis but well after DTT had started. It did 
not compare digital switchover with the pre-1998 analogue-only status quo, but with the 
then current situation, simulcasting analogue and digital signals forever. The UK study 
concluded ‘switching off, rather than maintaining dual transmission systems, is in the 
economic interest of the UK’. The New Zealand study found introducing digital 
transmission without a commitment to shutting down analogue would generate a net cost 
to the nation, using its baseline assumptions for take-up of digital free-to-air and pay TV. 
Net benefits could be confidently expected to accrue only if all viewers were forced to 
migrate (DTI/DCMS 2005; Spectrum Strategy Consultants 2006; Starks 2007: 93-5; 
Given 2007: 280-6). The predictable resistance to publicly-supported DTT from pay TV 
interests in New Zealand was bolstered by this independent analysis. It meant the 



 10 

government needed other reasons to support DTT other than its measurable net benefits. 
It found this reason in the survival of free-to-air, public service television. 
 

Public sector role 
 
The public sector has played a big role in DTT in all three countries, but only in New 
Zealand was ‘Freeview’ expressed to be part of the initial policy (NZ Government 2006). 
Three of the four goals for DTT there related to the idea encapsulated by the brand and 
charters of the organizations charged with bringing it to New Zealand. These were, first, 
ensuring all New Zealanders had free access to digital TV services (universal access); 
second, ensuring the future viability of government-owned broadcasting entities as 
vehicles for achieving policy objectives (ownership); and third, ensuring the continued 
presence of public service broadcasting and local content on free-to-air television 
(national identity). The government’s decision to largely fund two new TVNZ channels, 
on the basis that they were not to take advertisements (Maharey 2006b), was a radical 
move in a commercial-saturated media environment. The government agreed to pay the 
state-owned but not (from corporatization in the late 1980s until 2003) state-subsidised 
TVNZ $79m over six years, but only after a wrangle between the Treasury and the 
Ministry of Culture and Heritage (responsible for broadcasting), was settled by the 
intervention of the Prime Minister herself. 
 
The resuscitation of DTT in the UK after the collapse of ITV Digital was critically 
assisted by the public sector. According to Michael Starks, ‘While there had been no 
political rescue, DTT in the UK survived … only by becoming significantly more 
dependent on public funding’. He says it was New Labour’s ‘generous licence fee 
settlement in 2000 which had made possible the BBC’s development of its full range of 
digital services’. Without the BBC’s licence fee funding ‘the crisis would not have been 
short-lived’. The BBC and a transmission company that was once its transmission 
department were awarded digital multiplexes and the BBC’s licence-fee-funded 
television trails ‘were what made Freeview a household name’ (Starks 2007: 86). 
 
Public broadcasters have not had as dominant a role in DTT in Australia because of the 
strength of commercial free-to-air broadcasters. The ABC and SBS are partners, not 
leaders, in DTT and switchover. Successive governments treated them like the 
commercials for the purposes of spectrum allocation – each got an additional frequency 
in all areas for the duration of the simulcast period without extra charge. The costs of the 
public broadcasters’ new transmission infrastructure were met by government, although it 
also contributed half the cost of the infrastructure required by commercial broadcasters 
outside the metropolitan areas via rebates on their annual licence fees. No extra money 
was provided for channels or content specifically created for digital services until the 
Labor Government elected in late-2007 agreed to support a specialist childrens channel, 
ABC3, in the 2009/10 budget. The public broadcasters were not prevented from 
launching multi-channels as were the commercial broadcasters, but the previous 
government and the Labor Opposition combined to impose tight limits on the forms they 
could take. 



 11 

 
In choosing to take a big a role in DTT, governments have been unusually closely 
involved in decisions about the content offered to audiences. Detailed plans were 
submitted for new channel proposals in all three countries―the BBC’s extra licence-fee-
funded channels, TVNZ’s two new channels (6 targets pre-schoolers during the day, 
families in the early evening and adults after 8.30pm; 7 is a factual channel with current 
affairs, documentary and short news bulletins on the hour) and the ABC’s upcoming 
childrens channel. Puzzlingly, in both New Zealand and Australia, some analogue free-
to-air services have remained unavailable on the DTT platform, despite broad acceptance 
of the view that extra content was essential to encourage take-up and the extra difficulty 
this creates as analogue switch-off approaches.  
 
Prime, the free-to-air channel owned by Sky NZ since 2006, is not available on Freeview. 
Sky has always maintained that the costs of carriage would not be covered by any 
additional advertising revenue. The National Government’s Minister of Broadcasting has 
made it clear he is unhappy with Prime’s absence from the Freeview platform and Sky 
has undertaken to keep the situation under review. In Australia, the analogue community 
channels available in some centres are not carried on any of the digital multiplexes. This 
is a big issue for these stations because viewers taking up DTT lose the ability to watch 
them. The National Indigenous Television Service, a publicly-funded enterprise launched 
in 2007, is currently only available on DTT in Sydney. By contrast, Maori TV is 
available on Freeview DTT and DTH throughout New Zealand and the three-hour-per-
day Maori language channel Te Reo is available on Freeview DTH. TVNZ reversed its 
initial decision to withhold the new channels 6 and 7 from the Sky pay satellite platform, 
which started carrying them in July 2009. 
 
Governments are contributing to the costs and work of digital switchover in different 
ways. An independent industry body, Digital UK, is overseeing the process, but one of its 
members, the BBC, has been given a major role in making it happen. A portion of the 
licence fee has been earmarked for a part of this role, supporting elderly and disabled 
viewers needing assistance to make the switch. In Australia, the previous government 
copied this model but funded it directly (there has been no licence fee since 1974). The 
incoming Labor Government abolished the organization but established something 
virtually identical within government and retained its CEO. New Zealand has not yet 
made decisions about the processes and funding of switchover, although digital take-up is 
now past the 60% of households level at which the government foreshadowed it would 
set a switchover date. 
 
It was Labour Governments that gave significant funding boosts – the above inflation 
licence fee increase to the BBC and support for new channels in NZ and Australia – but 
Conservative administrations that determined the first policies about DTT in both the UK 
and Australia, establising generous terms for public service broadcasters’ access to 
spectrum in the UK and funding their digital infrastructure in Australia. 
 



 12 

Technology 
 
By adopting DTT at different times, different possibilities were available in New 
Zealand, Australia and the UK. None had much cable TV, and relied heavily on 
terrestrial transmission, making the switchover task a big one. All chose a version of the 
European DVB-T transmission standard. Starting latest, New Zealand could be said to 
have achieved a late mover advantage. It was able to choose the DVB-T2/MPEG4 
standard for terrestrial transmission, and with the benefit of its better compression, offer 
high definition channels from the outset. TVOne, TV2 and TV3 were made available in 
HD, although it was stressed that few programs would be in HD in the early stages. This 
bold move prompted considerable debate behind closed doors. The HD terrestrial box is 
more expensive than the satellite one – NZ$300 as opposed to around NZ$200. But 
within a few months of DTT’s launch, integrated television sets were available with the 
Freeview HD tuner built in. By early 2009 sales of these integrated sets had overtaken 
sales of DTT decoders.  
 
Australia too made HD available from the outset. But using the MPEG2 standard and 
compelled by government to transmit both HD and SD simulcasts, there was little scope 
for additional content, even if the legislation had allowed it. Starting earliest and also 
using MPEG2, no provision was initially made for HD in the UK. HD was first deployed 
in this market by pay satellite and cable operators. The first BBC HD channel was offered 
on these platforms before terrestrial. Offering HD now is more complicated and 
expensive for DTT broadcasters, who are reorganizing multiplex capacity, and for their 
viewers, who need new receivers (Ofcom 2008b; Holmwood 2009). Clearly, the high 
take-up of Freeview in the UK has occurred without the added incentive of HD. In 
Australia, however, viewers cite better picture quality as one of the most important 
reasons for taking up DTT, as discussed further below. The impact of HD on digital free-
to-air take-up in New Zealand is not yet clear, although take-up of DTT (the HD service) 
is now growing faster than DTH. 
 
New Zealand also confronted the choices between satellite and terrestrial earliest. A 
satellite-only platform was an option, ruled out because of the risk of satellite failure and 
extra cost of a dish for non-Sky consumers. The country’s terrain, however, makes it hard 
to reach the entire population on a terrestrial platform, and a significant role for satellite 
was always envisaged. The current Freeview terrestrial service reaches 75% of the 
population. The government policy accepted this meant the other 25% would need to rely 
on the Freeview satellite service launched about a year earlier. Freeview would like to 
extend this to 85%, but this would require further investment. 
 
The UK answered the choice between satellite and terrestrial differently. The regulator, 
OFCOM, chose to match analogue terrestrial coverage as closely as possible with digital, 
requiring digital transmission from all 1100 sites currently used to get television to 98.5% 
of UK households (Starks 2007: 96-7). Launching digital services from all those sites, 
however, would inevitably be slow. In the meantime, BSkyB offered a multi-channel 
satellite service available free-to-view after a one-off payment for a professionally-
installed set-top box. In 2008, the BBC and ITV launched their own ‘freesat’ service, 



 13 

offering less channels than BSkyB’s but stressing the HD content it gave access to, 
before the launch of HD DTT services. BSkyB emphasizes the ease of upgrading from its 
free satellite service to pay packages and has pitched its offer aggressively in early 
switchover areas. 
 
In Australia, the spread of population across a much bigger area seems to make satellite 
even more appropriate, but the solution is complicated by the large number of local TV 
services targeting particular markets (nationally networked programming dominates the 
schedules except in the early evening hours) and the number of time zones (three in 
winter, five in summer). Governments have invested heavily in terrestrial infrastructure 
even in remote communities, raising the stakes as digital switchover demands either the 
upgrading of these facilities or the acquisition of more expensive satellite receivers by 
viewers. 
 

Futures 
 
TV’s reinvention is being helped by DTT but not simply in the ways imagined by those 
who developed the technology. The initial priorities of the developers of the DVB 
standard adopted in the United Kingdom, New Zealand and Australia were ‘classical or 
typical of broadcasting’. These included better and more robust picture and sound quality, 
capacity for more channels, mobile reception on pocket receivers, and integration with 
other digital media. Before services commenced, these developmental priorities shifted. 
Improved definition and mobile reception became less important to Europeans; the 
capacity for multichannel TV as well as radio services and digital media integration 
became more important. Conditional access emerged as a priority (Reimers 2001: 9-11). 
In launching and adapting DTT services, priorities shifted again, especially about high 
definition TV. Throughout these processes, the three countries set their own priorities. 
These, in turn, are being modified over time. 
 
In the places where the new platform has proved most popular, the multi-channel 
experience enabled by DTT appears to have been a significant influence. This is most 
obvious in the United Kingdom, where the new channels eventually offered on Freeview 
were genuinely original content and not just repeats or time-shifted channels (Iosifidis 
2005). The significance of additional, highly-valued content is also demonstrated in the 
small markets in Australia where digital-only channels delivered the third commercial 
network that had long been available in the rest of the country. Image and sound quality, 
so important in the early thinking about the development of digital TV, has played a very 
different role in DTT in the three markets. The lack of HD in the United Kingdom both 
when DTT launched and relaunched as Freeview has not prevented DTT becoming the 
dominant digital platform. BSkyB’s success with satellite-delivered subscription HD 
channels since 2006, however, inspired the Freeview partners to make some of their own 
available, first via satellite and cable, and from late 2009, on DTT as well (Plumb 2009; 
Ofcom 2008b). 
 



 14 

In Australia, where commercial multichannel services were banned initially but at least 
some HD content was required, ‘better picture quality/better clarity’ is the single biggest 
positive factor about digital TV (cited by 36% of nearly 10,000 respondents in the first 
quarter of 2009), well ahead of ‘more channels/programs/choice’ (23%). In addition, 
many cited ‘better reception’ (10%), ‘better quality generally’ (5%) and ‘better quality 
sound’ (4%), although the high numbers saying either ‘don’t know’ (23%) or ‘no 
positives/don’t care’ (16%) suggest many are buying into digital TV merely because they 
know that eventually they will have to (Digital Switchover Taskforce 2009). As Chris 
Tryhorn wrote of the British market: 
 

What does Freeview’s story so far say about the development of multichannel TV? 
… It may be that plenty of people never really wanted the new era of choice and are 
happy with a cheap one-off payment that gives them pretty much what they had 
before, maybe with slighter better picture quality. The digital revolution has been 
proclaimed from on high as a Good Thing, but many viewers may have thought 
they had plenty enough to watch already and now feel rather bewildered by the 
dizzying range of channels vying for their attention (Tryhorn 2006). 
 

In New Zealand, the early launch of a satellite Freeview service deployed digital TV, 
first, as a solution to terrestrial reception problems. It is still to early to be confident about 
what may drive digital take-up in a country with relatively strong pay-TV take-up (like 
the UK, unlike Australia) but limited government capacity to fund new content because 
of the small population (unlike the UK, more like Australia). Being a late mover with 
digital TV as with analogue black-and-white and colour, has ensured the first services are 
of better technical quality and use spectrum more efficiently. 
 
Despite its capacity to deliver subscription services, DTT has not been successfully 
deployed for this purpose in these three territories. On the contrary, ‘Free’ has become 
the centerpiece of the consumer proposition, encapsulated in the Freeview brand. This is 
a striking contrast to the expectations that developed as the first DTT services were being 
planned. The United Kingdom and New Zealand appeared to be moving towards the 
Peacock Committee’s all-pay TV future; Australian commercial broadcasters were 
looking for ways both to resist it and to be part of whatever form it took. By convincing 
governments to make them central parts of a universally-accessible digital future, public 
service broadcasters in the United Kingdom and New Zealand secured their own futures, 
at least for the time being. Turning away from subscription services was a crucial part of 
the political deal. Governments made up the budgetary difference. For Australia’s 
commercial broadcasters, ‘Free’ is a less lucrative strategy. The advertisers that pay for 
most of the Free in Australia’s Freeview may be even harder to win over than 
governments. 
 
The ‘View’ in Freeview might not seem to have altered fundamentally. More channels 
and better, wider pictures can seem like marginal changes to the medium of television. 
The more revolutionary transformations promised by DTT, especially about interactivity, 
so far have not been big factors. BBC Red Button offers some options, but interactivity 
has come to television mainly through other means. Audience participation has been 



 15 

enabled more successfully via SMS, where interaction triggers revenue. On-demand TV 
viewing has been better served by broadband streaming and downloads. The BBC has 
pursued this opportunity with the iPlayer, the ABC with iView and ABC Shop 
Downloads, TVNZ with TVNZ ondemand. The Nine and Seven Networks in Australia 
and TVNZ ondemand are all offering ad-inserted downloads, like Hulu in the United 
States. This is definitely not The Internet On Television. Fanciful early claims that DTT 
could be the vehicle for making the internet universally available via people’s TV sets 
with telephone-line back-channels have not eventuated. 
 
Three elements are currently converging, however, to provide another opportunity for TV 
broadcasters―an amalgam of HD, hard drive recording and broadband internet 
connection for finding, receiving, organizing and viewing TV- and video-on-demand. 
This opportunity is proceeding in different ways in the three territories, but similar factors 
are at work everywhere―lower prices and better quality flat screen HD receivers and 
more HD content, cheaper and bigger hard drive recorders, and wider take-up of faster 
broadband services. In the UK, a proposal for a joint venture video-on-demand service, 
‘Project Kangaroo’, was rejected by the Competition Commission in February 2009 
(Competition Commission 2009). Established by the BBC through BBC Worldwide, 
Channel 4 and ITV, the assets of this venture were later bought by Arqiva (Sweney 
2009). The BBC Trust is now considering a related joint venture proposal from the BBC 
Executive, ‘Project Canvas’. It aims to offer to consumers ‘subscription-free access to on-
demand television services and other internet-based content, through a new broadband 
connected digital device’. The BBC Executive wants to promote ‘a standards based open 
environment for internet-connected digital television devices’ (BBC Trust 2009). In the 
meantime, at least one broadband-enabled digital set-top box has already been launched, 
accredited by Freeview, and capable of receiving pay-per-view access to films and 
premium content from Paramount Pictures, National Geographic and the Cartoon 
Network. Set-top boxes incorporating the BBC’s iPlayer and capable of receiving the 
four planned Freeview HD channels (one each from the BBC, ITV and Channels 4 and 5) 
are promised (Laughlin 2009a and 2009b). 
 
In Australia and New Zealand, a similar product is being marketed under the TiVo brand. 
The exclusive licensee of TiVo digital video recorders in Australia and New Zealand, 
Hybrid Television Services, is jointly owned by Australia’s Seven Network (two-thirds) 
and TVNZ (one third). A broadband-connected device was launched in Australia in July 
2008 and will be launched in New Zealand late in 2009. At least one internet service 
provider in Australia is also offering a TiVo device combining access to digital TV with 
broadband content and services, a tailored electronic program guide and movies-on-
demand (Internode 2009). In New Zealand, TVNZ’s role as both the major player in 
Freeview and the local TiVo licensee gives this broadcaster an unusually big stake in the 
choice of equipment made by consumers. In Australia, the fragmented free-to-air TV 
sector seems likely to repeat the struggle for a shared strategy that has dogged DTT 
throughout its life. But in both places, the hard drive recorder once feared by commercial 
broadcasters for its ad-skipping ability, is being repositioned as another saviour for a 
challenged sector, a friendly, free archive of content whose advertising messages can 
never by skipped. 



 16 

 
Broadcasters’ ambitions for television are reflected in some of the adaptations of the 
Freeview brand for which trademark protection have been sought―Freeview Playback 
and Freeview Built-In (UK); my freeview HD, my freeview satellite (NZ). But others 
around the edges of their business have ambitions too, like the operators of the unrelated 
‘FreeviewShop’ in New Zealand. 
 
The real Freeview cannot stand up alone because Freeview, like television itself, is 
different in the markets where it is being deployed and is changing over time. By helping 
to universalise the multichannel TV experience, resisting the shift towards subscription 
media, and now beginning to encourage downloading of television content and 
accumulating personal digital archives, the three Freeviews are influencing similar trends 
in the United Kingdom, New Zealand and Australia. By providing a brand encompassing 
the services that are convincing many consumers to purchase receivers to watch free-to-
view digital TV, the Freeviews are helping to make it possible to switch off analogue 
services in three countries and to free up spectrum for other purposes. But as always, 
these different places are moving in different ways and at different speeds. 
 
 
 



 17 

References 
 
BBC Trust (2009), ‘Trust assessment of “Canvas” proposals – statement’, nd: 
<http://www.bbc.co.uk/bbctrust/consult/closed_consultations/canvas.html> (24 July 
2009) 
 
Blundell, G. (2009), ‘Is this the future of television?’, Weekend Australian, 30 May, p. 
24. 
 
Browne, R. (2009), ‘Freeview “digital mutton dressed as lamb”: experts’, Sun Herald, 11 
January, p. 35  
 
Competition Commission (2009), ‘BBC Worldwide Limited, Channel Four Television 
Corporation and ITV plc: A Report on the Anticipated Joint Venture … relating to the 
Video on Demand Sector’, London: Competition Commission, 4 February.  
 
Day, P. (2000), Voice and Vision: A History of Broadcasting in New Zealand, vol 2, 
Auckland: Auckland University Press in association with the Broadcasting History Trust. 
 
Department of Trade and Industry (DTI) and Department for Culture Media and Sport 
(DCMA) (2005), ‘Cost Benefits Analysis (CBA) of Digital Switchover’, 10 February: 
<http://www.digitaltelevision.gov.uk/pdf_documents/publications/CBA_Feb_2005.pdf> 
(16 July 2009) 
 
Digital Background Information (2006), ‘Roll-out of Free-to-air digital TV in 2007’, 
Document from Minister of Broadcasting, 15 June. 
 
Digital Switchover Taskforce (2009), Digital Tracker Report on Quarter 1 2009, 
Canberra: Department of Broadband, Communications and the Digital Economy. 
 
Elstein, D. (2002), ‘The politics of digital TV in the UK’, Open Democracy, 17 July: 
<http://www.opendemocracy.net/media-digitaltv/article_21.jsp> (accessed 15 July 2009) 
 
‘Freeview: More of the Same Sh#t’, <http://www.youtube.com/watch?v=Q9JGdE-p4dQ> 
(accessed 9 June 2009) 
 
Freeview [Australia] (2009), ‘Freeview welcomes SBS Two’, News Release, 1 June. 
 
Freeview [UK] (2008), ‘Freeview eclipses 100,000 milestone’, Press Release, 14 April. 
Gibson, O. (2004), ‘Dyke “promoted Freeview to save licence fee”’, The Guardian, 17 
September. 
 
Given, J. (2007), ‘Switching off analogue TV’, in Kenyon, A. (ed), TV Futures: Digital 
Television Policy in Australia, Melbourne: Melbourne University Press. 
 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/consult/closed_consultations/canvas.html
http://www.digitaltelevision.gov.uk/pdf_documents/publications/CBA_Feb_2005.pdf
http://www.opendemocracy.net/media-digitaltv/article_21.jsp
http://www.youtube.com/watch?v=Q9JGdE-p4dQ


 18 

—(2003), Turning off the Television: Broadcasting’s Uncertain Future, Sydney: UNSW 
Press. 
 
Holmwood, L. (2009), ‘Up to 18m homes will have to retune Freeview in push for HD 
World Cup’, The Guardian, 20 May. 
 
Internode (2009), ‘Internode and TiVo’: <http://www.internode.on.net/tivo/> (24 July 
2009) 
 
Iosifidis, P. (2005), ‘Digital Switchover and the role of the New BBC Services in Digital 
Television Take-Up’, Convergence, vol 11 no 3, pp. 57-74. 
 
Laughlin, A. (2009a), ‘iPlayer on Freeview “as soon as possible”, Digital Spy, 20 July: 
<http://www.digitalspy.co.uk/digitaltv/a166241/iplayer-on-freeview-as-soon-as-
possible.html> (24 July 2009) 
 
―(2009b), ‘IP Vision launches Fetch TV Freeview+ box’, Digital Spy, 17 July: 
<http://www.digitalspy.co.uk/digitaltv/a165634/ip-vision-launches-fetch-tv-freeview-
box.html> (24 July 2009) 
 
Maharey, S. (NZ Minister for Broadcasting) (2006a), ‘Free-to-air digital TV to begin 
roll-out next year’, Media Release, 15 June. 
 
—(2006b), ‘Government backs TVNZ to move into digital era’, Media Release, 14 
November. 
 
New Zealand Government (2006), ‘Digital Television Strategy’ (December): 
<http://www.mch.govt.nz/publications/digital-tv/index.html#strategy> (accessed 16 July 
2009) 
 
Ofcom (2008a), The Communications Market: Digital Progress Report Digital TV, Q4 
2008, London: Ofcom. 
 
― (2008b), Digital Television: Enabling New Services – Facilitating Efficiency on DTT, 
London: Ofcom, 3 April. 
 
Plumb, G. ( Head of Distribution Technology, BBC Operations Group) (2009), ‘What’s 
happening with Freeview HD?’, BBC Internet Blog, 24 June 2009: 
<http://www.bbc.co.uk/blogs/bbcinternet/2009/06/whats_happening_with_freeview.htm>  
(24 July 2009) 
 
Productivity Commission (2000), Broadcasting, Report No 11, Canberra: AusInfo. 
 
Reimers, U. (2001) Digital Video Broadcasting: The International Standard for Digital 
Television, Berlin: Springer/Bertelsmann. 
 
Smith, D. (2003), ‘How to see a Freeview of the future’, The Observer, 7 December. 

http://www.internode.on.net/tivo/
http://www.digitalspy.co.uk/digitaltv/a166241/iplayer-on-freeview-as-soon-as-possible.html##
http://www.mch.govt.nz/publications/digital-tv/index.html#strategy


 19 

 
Spectrum Strategy Consultants (2006), Cost Benefit Analysis of the Launch of Digital 
Free-to-air Television in New Zealand, Sydney: Spectrum Strategy Consultants. 
  
Starks, M. (2007), Switching to Digital Television: UK Public Policy and the Market, 
Bristol: Intellect. 
 
Sweney, M. (2009), ‘Arqiva understood to have paid about £8 million for Project 
Kangaroo assets’, The Guardian, 24 July 2009. 
 
‘The Numbers’ (2009), The Australian – Media, 8 June, p. 34. 
 
Tryhorn, C. (2006), ‘Is Freeview digital TV’s great white hope?’, The Guardian 
OrganGrinder Blog, 1 March. 
 
Turner, A. (2009), ‘Picture not clear on Freeview’, The Age, 9 April. 
 
TVNZ (2008), Annual Report for July 2007 to June 2008, Auckland:  TVNZ. 
 
 


	Cover

	Accepted manuscript

	Would the real Freeview please stand up?
	Abstract
	Would the real Freeview please stand up?
	Origins: Three Freeviews
	Three Policies, Three Freeviews

	Elements: differences and similarities
	Free-to-air vs subscription TV
	Resistance to DTT
	Public sector role
	Technology

	Futures
	References



